maandag 29 februari 2016

2A Leesverslag Kapot

 

Inleiding

Ik heb gekozen om mijn leesverslag over Kapot te doen, omdat ik dit boek net gelezen had toen we de opdracht kregen een leesverslag te maken. Ook leek dit boek mij zeer geschikt. Kapot lijkt me zo geschikt, omdat het geschreven is door een zeer goede Nederlandse schrijfster, Carry Slee. Ik heb daarnaast heel veel plezier gehad bij het lezen van dit boek.
Ik ga in mijn leesverslag wat vertellen over de zakelijke gegevens van Kapot, zoals de naam van de uitgeverij en het jaar van uitgave. Verder staat er een samenvatting in mijn verslag, en mijn mening over dit boek. Bij het stuk mening vertel ik met drie beoordelingswoorden wat mijn mening van het boek is, ook staat daar wat ik het opvallendste fragment uit het boek vind. Na mijn mening volgen twee verwerkingsopdrachten; korte verwerkingsopdracht nummer 3 en lange verwerkingsopdracht nummer 7. Als laatste vermeld ik mijn bronnen.

 

Zakelijke gegevens

Titel: Kapot
Naam van de auteur: Carry Slee
Aantal bladzijden: 271
Naam van de uitgeverij: Overamstel
Plaats waar de uitgeverij gevestigd is: Amsterdam
Jaar van uitgave: 2015

 

Samenvatting

Julia en haar broer Thijs zitten samen in een band. Emma, de beste vriendin van Julia, is verliefd op Thijs. Binnenkort is er een schoolfeest op de school van Emma. De band die daar zou spelen heeft afgezegd en ‘Vuurwerk’, de band van Julia en Thijs mag er nu optreden. Iedereen is zenuwachtig…

Ondertussen is er bij Julia en Thijs thuis veel ruzie. Hun ouders zijn constant tegen elkaar aan het schreeuwen. Hun vader besluit een tijdje het huis uit te gaan. Hun ouders zijn er allebei van overtuigd dat zij gelijk hebben en dat de andere ouder de kinderen tegen hem/haar probeert op te zetten. Julia en Thijs krijgen hierdoor ook ruzie. Julia probeert haar boosheid over de situatie thuis in een liedje te verwerken. Ze laat de tekst lezen aan Thijs. Hij vindt het geweldig en zorgt dat er muziek bij komt.

Door de zenuwen over het optreden en de ruzies thuis voelt Julia zich ellendig. Wat er nog een schepje bovenop doet, is dat Emma en haar broer nu verkering hebben. Ze kijken totaal niet meer naar haar om en hebben alleen nog maar aandacht voor elkaar. En dan blijkt dat haar moeder niet naar het optreden op het schoolfeest is komen kijken, omdat ze zich zielig voelde. Julia was bang dat er iets met haar moeder was toen ze haar niet op het feest zag en is als een gek naar huis gefietst. En daar zat haar moeder voor de open haard met een fotoalbum. Ze was haar trouwfoto’s aan het verbranden. Julia is woedend, schreeuwt tegen haar moeder en vlucht het huis uit…  Op weg naar Astrid, een goede vriendin van haar moeder. Later blijkt dat Astrid de reden is dat haar vader weg is, zij is de gene met wie haar vader al een tijd een relatie heeft.

De vader van Thijs en Julia vermaakt zich prima op zijn eigen woonboot. Door hem wordt het definitief: hun ouders gaan scheiden. Een tijd lang woont Thijs bij zijn vader en gaat het niet goed tussen hem en Julia. Dit houden de twee familieleden niet lang vol en op het allerlaatste moment bij de scheiding maakt Thijs duidelijk dat hij weer bij zijn moeder en Julia gaat wonen.



 

Mening

Het boek kapot kwam voor mij heel realistisch over. Het gebeurt namelijk dagelijks dat ouders van mensen om je heen scheiden. Naar mijn mening reageren Julia en haar broer Thijs ook heel realistisch op de scheiding, ze worden boos op hun ouders, voelen zich alleen en zoeken hun vrienden vaak op.

Fragment:
''Waar blijft Thijs, denkt Julia als ze 's morgens beneden zit. Ze moet eigenlijk al weg, maar ze wacht op haar broer; dan komt ze maar te laat.
Eindelijk komt hij de kamer in. Hij grijpt een appel van de schaal en wil weggaan.
'Thijs,' zegt Julia. 'Nu papa definitief op de boot blijft wonen, wordt alles anders.' ''
(110)

Het einde van het boek vond ik heel verrassend, omdat ik niet had verwacht dat Thijs uiteindelijk toch nog voor zijn moeder zou kiezen. Het was wel in een positieve zin verrassend, want hierdoor wonen Julia en Thijs weer bij elkaar. Ik had echt niet aan zien komen dat hij toch nog voor Julia en moeder zou kiezen.

Fragment:
'' Hij mist Julia, net als Julia hem. Zij is de enige die hij nog kan vertrouwen.
'Zeg het maar?' dringt de rechter aan.
Thijs kijkt naar Julia en dan spreekt hij het uit:' Ik ga weer bij mijn moeder wonen.' ''
(96)


De reacties van Thijs en Julia op hun kinderachtige ouders kon ik me goed voorstellen. Bijvoorbeeld dat Julia heel erg schrok toen haar moeder niet naar haar optreden kwam. Dat zou ik, denk ik, zelf ook doen. Alle momenten dat Julia en Thijs boos worden vind ik volstrekt logisch.

Fragment:
''Julia trekt wit weg. Ze kan het niet geloven.
'Je wilde niet met papa in dezelfde ruimte zijn? En daarvoor laat je mij in de steek? Ik heb alles voor jou gedaan. Ik heb papa gezegd dat ik niet meega naar Londen. Hoe dacht je dat het voor mij was?  En jij laat mij doodleuk stikken.' ''
(106)


 Opvallendste fragment

Het opvallendste fragment vond ik de pagina waarin Julia heel boos werd op haar moeder. Een deel van dit fragment staat hierboven, ik zal hierna het hele fragment tonen. Ik vind deze pagina zo indrukwekkend, omdat je hier merkt hoe kinderachtig de ouders van Julia en Thijs eigenlijk zijn. Eindelijk vertelt Julia wat haar al een tijd dwarszit en waar je ook als lezer heel erg mee zit.

''De auto van Julia's moeder staat voor de deur en binnen brandt licht. Julia springt van haar fiets en maakt de deur open.
'Mam!' Haar moeder zit voor de open haard. Gelukkig.
'Mam, waar was je?' Dan ziet ze waar haar moeder mee bezig is. Ze verscheurt de trouwfoto's en gooit ze in het vuur.
'Wat doe je?' Vraagt Julia. 'Waarom was je er niet?'
'Sorry schat.' Moeder veegt haar tranen af. 'Ik wilde mijn rode jurk aantrekken, maar ik kon het niet.'
'Wat kon je niet?'
Moeder rukt nog een foto uit het album en smijt hem in de vlammen.
'Ik kon het niet opbrengen om met je vader in één ruimte te zijn.'
Julia trekt wit weg. Ze kan het niet geloven.
'Je wilde niet met papa in dezelfde ruimte zijn? En daarvoor laat je mij in de steek? Ik heb alles voor jou gedaan. Ik heb papa gezegd dat ik niet meega naar Londen. Hoe dacht je dat het voor mij was?  En jij laat mij doodleuk stikken.'
'Julia, sorry,' snikt moeder. 'Ik waardeer het heel erg dat je niet met papa...'
'Hou op met je sorry!' schreeuwt Julia. Ze heeft zin om de hele kamer in elkaar te trappen.''

(pagina 190)

 

Verwerkingsopdrachten

Korte verwerkingsopdracht  nummer 7

Reclameposter:

 


 
 

Lange verwerkingsopdracht nummer 3

Voorpagina:

 

Achterkant:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 









Bronvermelding

Ik heb een deel van mijn samenvatting zelf geschreven, het andere deel komt van de volgende site:
http://www.ikvindlezenleuk.nl/2015/09/carry-slee-kapot/

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten